Säännöllisyys ja Suunnitelmallisuus

Viime viikolla kirjoitin aika paljon ruoasta – joko ihan resepteinä, ruokapäiväkirjan muodossa tai jotenkin muutoin. Tämä ei ole missään nimessä sattumaa, sillä viime viikolla keskitin omia ajatuksiani ruokavalioon hieman tavanomaista enemmän.

P1150131

P1190006

Oma ruokavalioni, vaikka se pääpiirteittäin fiksu onkin, ei välttämättä aina tue omaa tavoitettani keventymisestä. Silloin kun se ei tue, on kyse yleensä liiasta keventämisestä, jonka johdosta syöminen muuttuu lähes hallitsemattomaksi. Viime viikolla tein vakaan päätöksen syödä säännöllisesti ja voin käsi sydämellä vannoa että  ylimääräisiä herkkuja ei edes tehnyt mieli.

Viime viikolla etenin myös suunnitelmallisesti ja pitkästä aikaa lähdin ruokaostoksille ihan oikean kauppalistan kanssa. Tällä kertaa listassa oli ihan todella lueteltuna ne ainekset, joita olen ostamassa sen sijaan että siellä lukee salaattijuttuja ja ruokajuttuja. Tiesin mitä olin ostamassa ja muusta ei tarvinnut niinkään välittää. IMG_4505 keitto_1

Tuo suunnitelmallisuus kantoi hedelmää myös keittiössä, sillä kun tiesi tasantarkkaan mitä aikoo kokkailla ei siihenkään kulunut liikaa aikaa. Yritän aina silloin tällöin toimia keittiössä innovatiivisesti, valmistaen jotain muuta kuin aina yleensä, vaikka pääraaka-aineet aika samanlaiset viikosta toiseen olisivatkin.

Säännöllisyys ja suunnitelmallisuus ovat siis ne seikat, jotka ihan oikeasti ohjaavat tätä (dieetti)venettä. Jopa herkkujen syöminen oli hallitumpaa kun muu ruokailu oli kunnossa. Kun vastaan sitten tuli muutama muuttuja, jonka johdosta ateriavälit viikonlopun aikana venyivät, kävi käsi kuin huomaamatta karkkipussilla koko sunnuntai-illan. (Note to self: Osta karkkia vain sen verran kuin aiot syödä – ei ne säily siellä kaapissa useita viikkoja, oli pussi miten iso tahansa). Ehkä tällä kahden ässän säännöllä, suunnitelmallisuudella ja säännöllisyydellä, on oikeasti ne kaikista kauaskantoisimmat seuraukset kuin millään muulla ja jos hyvin käy, ei muita muutoksia edes koskaan tarvitse tehdä kun puhutaan tervellisestä ruokavaliosta.

Ja se retusoimaton
kanasoppa_2

ps. Postauksen kuvat eivät liity viime viikon ruokailuihin,

vaan ovat kuvia sieltä täältä blogihistorian varrelta

Ruokapäiväkirjani

Tuskasteltuani taannoin omien, huonompien ruokailuvalintojen, äärellä esitettiin minulle toive tavallisen ruokapäiväkirjani koosteesta. Tähän toiveeseen oli tavattoman kivaa ja helppoa tarttua, joten tänään on luvassa ihan tavallisen arkipäivän ruokailuni kuvineen.Tämä alla oleva on oikeastaan aika hyvä esimerkki ihan siitä tavanomaisimmasta arkipäivästäni, mitä siis ruokailuihin tulee. Toki se, mitä lautasella milloinkin on vaihtelee ja esimerkiksi se mikä tänään oli riisiä, voi huomenna olla perunaa tai pastaa. Ateriaväli on pysynyt jokseenkin tasaisena, jonka vuoksi ei mitään himotuksiakaan ole esiintynyt. Ruokiani en punnitse tai muutoinkaan mittaa vaan pyrin etenemään maalaisjärjellä sekä omaa vatsaa kuunnellen.  Ohessa siis ruokailuni eräältä tavalliselta maanantailta (eiliseltä).

 

Aamupalalla puuroa marjojen ja herajauheen kanssa sekä kahvia  Aamupala syötiin poikkeuksellisen myöhään, noin yhdeksältä. Aamupalan jälkeen kävin tunnin kävelylenkillä.

Aamiainen noin 9.00

 

 

Lounas noin kahdeltatoista, broilerikastiketta, riisiä, salaattia ja kasviksia. Jäi hieman nälkä, joten otin lisää. Päälle keitin vielä kahvit, joka jäi puuttumaan kuvista.

ruokapaivakirja_lounas

ruokapaivakirja_lounassantsi

 

Välipalaa siinä kahden hujakoilla eli smoothie, jossa valmis pakaste smoothiehedelmä-sekoitus, hieman rahkaa, vettä ja kookos-ananas smoothie mixiä.

ruokapaivakirja_valipala

 

Joskus neljän aikaan syötiin taas ja tällä kertaa riisiä, jauhelihakastiketta ja salaattia sekä raejuustoa. Ruoan jäkeen pulkkamäkeen, jonne otin mukaan kahvin.

ruokapaivakirja_paivallinen

ruokapaivakirja_iltakahvi

 

Iltapala syötiin noin 19.30 ja itsellä se oli rahkan jämät mehukeitolla, omenaa ja ruisleipä kananmunalla. Hetken päästä söin kyllä hieman lisää omppua sekä paahdetun vehnäleivän koska se vain tuoksui niin taivaallisen hyvälle kun joku muu sitä täällä paahtoi.

ruokapaivakirja_iltapala

ruokapaivakirja_iltasantsi

Sängyssä makoillessani, joskus kymmenen maissa mietin että pitäisikö mennä vielä syömään jotain eli siinä vaiheessa alkoi taas nälkä hieman nostaa päätään. En kuitenkaan mennyt vaan odotin seuraavan aamun puuroa sillä nukkumaanhan tässä oltiin jokatapauksessa menossa. En sano että oma esimerkkini on mitenkään ideaali mutta siinä on paljon hyvääkin, kuten vaikkapa kasviksia noin 50% pääaterian lautasesta ja proteiinia jokaisella aterialla. Mutta on siinä myös huomautettavaa kuten vaikkapa runsas kahvin juonti sillä sitä tosiaan tulee juotua valehtelematta 2-3 kertaa päivässä, 1-2 kuppia kerrallaan.

 

Minkälaisia ajatuksia ruokapäiväkirjani teissä herättää?

Nyt saa kysyä, kommentoida, kritisoida sekä toki kannustaa :)