Testissä Suklaapuddingit

Olen jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä että Suomi on proteiininpopsijan luvattu maa. Jonkinlainen proteiinipatukka löytyy satavarmasti pienimmästäkin kaupasta ja isompien markettien hyllyt suorastaan notkuvat kaikista mahdollisista merkeistä ja mauista. Patukoiden lisäksi on tietysti kaikki maustetut ja maustamattomat rahkat lusikoitavana tai juotavana, raejuustot, kananmunavalmisteet sekä nyt viimeisimpänä erilaiset puddingit eli vanukkaat.

Viimeisimmällä kauppareissulla kahmaisin kouraani, käytännössä kaikista isommista marketeista löytyvät, kolme ehkä tunnetuinta proteiinipuddingia: Fastin, Ehrmannin sekä Propudin. Vaikka muitakin makuvaihtoehtoja olisi tarjolla, valitsin mukaani vain suklaiset versiot jotta arvioiminen olisi helpompaa.

Vanukkaissa esiintyvä sokeri on luonnollista, maidon omaa sokeria ja varsinainen makeus on tuotu keinotekoisesti. Vanukkaasta riippuen makeutus on peräisin sekä Asesulfaami K:sta ja Aspartaamista tai Asesulfaami K:sta ja  Sukraloosista. Ottamatta kantaa keinomakeuttajien mahdollisiin haittavaikutuksiin, on ravintoarvollisesti Propud voittaja. Vertailun vuoksi lisäsin myös maustamattoman rahkan ravintoarvot sarakkeeseen.

Koostumuksellisesti Fastin Pudix eroaa muista sillä se on selkeästi löysempää. Siinä missä muut pitävät vanukasmaisen muotonsa, muuttuu Pudix lusikoitaessa makupalamaiseksi ja juoksevaksi. Väri ei myöskään ole Pudixilla kovin imarteleva. Plussaa kuitenkin mukana tulevasta lusikasta, aivan kuten Propudillakin.

Makunsa puolesta Ehrmann oli oma ennakkossuosikkini sillä muistan että tykästyin sen makuun jo heti ensikokeilulla. Olen siis aiemminkin maistellut näitä mutten koskaan vertailumielessä saati yhtäaikaisesti. Makuun voi vaikuttaa myös se mitä on muutoin syönyt viimeaikoina ja voin vannoa että jokainen näistä maistuisi herkulle jos ei olisi aikoihin syönyt mitään muuta suklaista tai makeaa. Jos taas olet juuri vetäissyt jäätelön  alle (kuten minä tässä joskus taannoin) ovat todennäköisesti kaikki makunsa puolesta melkoisia pettymyksiä.

Kamppailu ykkössijasta käytiin loppupeleissä Ehrmannin ja Propudin välillä silla Fast ei makunsa, koostumuksensa tai ulkomuotonsa puolesta valitettavasti yltänyt samaan kuin kaksi muuta. Nyt, tässä hetkessä ehkä hivenen suklaisemman makuinen, ja erityisesti tuoksuinen, on kuitenkin Propud. Onneksi makuasioista ei voi kun kiistellä ja nämä ovat vain omat mielipiteeni juuri tässä hetkessä. Oletko sinä maistellut näitä? Mitkä ovat sinun mielipiteesi?

Sokeriton vispipuuro

Vispipuuron perinteinen ainesosa on puolukka, jota saa tähän vuodenaikaan itse poimittuna metsästä ilmaiseksi tai melko huokealla hinnalla ostettuna. Itse käytän puolukkaa aamusiin puuron seassa ihan sellaisenaan mutta tällä kertaa sitä päätyi myös välipalaan vispipuuron seassa.

vispi_3

vispipuuro_1

Puuron juju on sekaan vatkattu proteiinijauhe, joka tekee annoksesta kuohkeamman, ruokaisamman ja myös maukkaamman sekä makeamman. Jotta ravintoarvot pysyisivät kohtuullisina on itse puuro valmistettu ilman sokeria. Sokerin sijaan käytin erytritolia, jotta puolukan happamuus taittuisi. Lisäksi vispausvaiheessa sekoitin joukkoon myös hitusen vaniljasteviaa. Lapsille puuro tarjoiltiin tällaisenaan mutta omaan annokseeni mittasin vielä noin 30g mansikanmakuista herajauhetta ja vispasin uudestaan. Energiaa yhdessä annoksessa on tällätavoin valmistettuna noin 250kcal ja annos on I-S-O.

Sokeriton Vispipuuro, neljä isoa annosta (noin mitoilla)

1,5l vettä

1,5dl mannasuurimoita

5dl puolukoita

1dl erytritolia

(vaniljasteviaa)

Kiehauta marjoja vedessä noin 15min ja siivilöi marjat pois. Sekoita mehun joukkoon erytritoli ja mannasuurimot koko ajan sekoittaen. Anna kiehua noin 5min ja jäähdytä. Sekoita sähkövatkaimella kuohkeaksi ja lisää halutessasi stevia. Jos puuro jää liian tönköksi niin lisää vispausvaiheessa vettä ihan huoletta, se ei pilaa lopputulosta. Jos käytät herajauhetta, sekoita se joukkoon vasta aivan lopussa.