Treenipäiväkirja

Treenipäiväkirja-tyyppiset postaukset ovat omalla tavallaan melko mielenkiintoisia, sillä ne avaavat aina hieman ovia kirjoittajan maailmaan. Tietynlainen uteliaisuus on ainakin itselle luonteenpiirre ja juuri muun muassa siitä syystä on toisinaan ihan hauska lukea siitä, mitä muut ovat puuhastelleet. Nyt avaan teille hieman omaani.

En otsikoi omaa treeniviikkoani tyypilliseksi tai tavalliseksi, koska sellaista ei minulla yksinkertaisesti ole. Treenimäärät pysyvät melko lailla vakiona viikosta toiseen mutta se että miten ne viikon seitsemälle eri päivälle jakautuvat, on toinen tarina.  Olen aiemminkin maininnut, että puolisoni tekee vuorotyötä ja työvuoro saattaa osua mille tahansa viikonpäivälle. Tästä syystä mikään viikko harvoin on treenijakaumaltaan aivan identtinen, sillä esimerkiksi salille pääsy vaatii aina joko puolison kotona oloa tai lapsiparkkimahdollisuutta.  Tässä esimerkkinä viime viikko.

treenipvkirja_2

Maanantai: Alakroppa salilla

Aloitan viikon useimmiten salitreenillä, sillä sunnuntai on melko usein omalla kohdallani lepopäivä. Oma saliohjelmani on kaksijakoinen, eli treenaan ylä- ja alakropan eri päivinä ja itse kierto kulkee niin että vuoroviikoin treenaan kahdesti alavartalon ja yhdesti ylävartalon sekä sitten sama juttu toisinpäin seuraavalla viikolla. Salilla käyn siis kolmesti viikossa.

Tiistai: Kävely 5km + kuntopiiri + yläkroppa salilla

Tiistaisin käyn vakiona kävelemässä ja oman jaksamisen/käytettävän ajan puitteissa saatan lenkin jälkeen vetäistä vielä pienen kuntopiirin. Salille päädyin puolivahingossa, sillä tarkoituksena oli vain käydä blogia varten illasta kuvaamassa muutama juttu. En kuitenkaan kehdannut käydä vain kuvaamassa ja niinpä treenasin yläkropan kuvaussessioni jälkeen.

treenipivkirja

Keskiviikko: Kävely 10km

Hieno sää houkutteli minut kävelylenkille vaikka muutoin treeni olikin ns. ylimääräinen. Alunalkujaan minun piti mennä salille mutta koska se hoitui jo edellisiltana niin tällä kertaa mentiin näin.

Torstai: Kävely 5km

Torstai on tiistain ohella se toinen viikoittain samaan aikaan toistuva lenkki. Siinä missä kaikki muu treenaaminen viikon aikana hieman vaihtelee niin nämä pysyvät vakiona, sillä isommat lapset käyvät näinä aamuina muutaman tunnin ajan kerhossa.  Lenkin jälkeen kutsuikin kampaaja, joten kuntopiirille ei ollut aikaa (liekö olisi ollut energiaakaan).

Perjantai: Alakroppa salilla

Viikon kolmannen ja viimeisen salitreenin pariin, joka tällä viikolla oli alakroppa.

 treenipvkirja

Lauantai&Sunnuntai: ei mitään

Viikonloppu sujui levon merkeissä, kuten itseasiassa aika usein. Myönnän että sunnuntaina olin hieman ajatellut, että voisin vaikka jumppailla kotona mutta nuorimmaisen hampaanpuhkeaminen oli valvottanut senverta edellisenä yönä, että totesin levon tarjoavan minulle enemmän kuin tehtävän treenin.

Äkkiä laskettuna treenitunteja kertyi viikkoon noin seitsemän ja ne toteutuivat viiden päivän aikana. On kävelyä, salia, hiit-tyyppistä harjoittelua ja toistaiseksi vielä mainitsematonta hyötyliikuntaa. Lasten kanssa tulee nimittäin puuhasteltua ja käppäiltyä (eli oltua jalkojen päällä ja kerättyä askelia) ihan huomaamatta kun käydään kirjastossa/kaupassa/tms tai pelataan jalkapalloa/hippaa/yms.  En kuitenkaan laske tätä liikkunnaksi vaan se on yleistä hyvää, mikä kuuluu elämään ja arkeen.  Kaiken edellämainitun lisäksi pyrin venyttelemään kotona päivittäin – edes viisi minuuttia. Tämä on kuitenkin rehellisesti asia, missä minun tulisi ehdottomasti petrata sillä aivan liian usein tuo jää nimenomaan pyrkimyksen tasolle.

Kuten huomata saattaa, on liikunta ja liikkuminen minulle ensisijaisesti sitä omaa aikaa tarjoava mahdollisuus. Joku toinen ehkä tykkää lukea vaikkapa kirjoja mutta minä tykkään liikkua. Ainakin tällä hetkellä.

treenipivkirja_1

Kuntopiiri kehonpainolla

Kesäsäät houkuttelevat melko monen liikkumaan mieluummin ulos, kuin sisälle ja näin on myös ollut minun laitani. Tätä seuraavaa kuntopiiriä en kovin usein tee, vaan se on ollut enemmänkin sellainen satunaisempi herkku ihan vain jo siksi että suoritus vaatii hivenen enemmän tilaa. Täällä koto-Suomessa valitsen paikakseni usein läheisen urheilupuiston mutta nämä kuvat ovat Skotlannista ja taustalla näkyy Kinneil House, jonka alueella kävimme usein leikkimässä lasten kanssa.

Treeni itsessään on helppo. Aseta ajastin hälyttämään 20min päästä ja toista seuraavia (4kpl) liikkeitä peräkkäin:

Liike 1: Juoksu (matkan on hyvä olla pidempi, noin 70-100m) mahdollisimman kovaa

kuntopiiri_3

Liike 2: Hyvää Huomenta-liike x20

kuntopiiri_2

Liike 3: Askelkyykkykävely takaisin

kuntopiiri_4

Liike 4: Vatsat seisten x20 (varpaan kosketus)

kuntopiiri_1

Tauko (sopivalta tuntuvan ajan, noin 2-3min)

Kun kulunut 20min on täynnä, on treeni tehty. Ja sanomattakin on varmaan selvää että tähän on hyvä olla jonkinasteinen lämmittely olemassa (vaikka reipas kävely paikanpäälle) ja jonkinlainen jäähdyttely (hieman rauhallisempi kävely takaisin kotiin).

Ja loppuun vielä todettakoon että treenin kokeileminen ei johda mallinmukaisiin mittoihin ;)