Enemmän kasviksia – helposti

Kun tulee puhetta laihduttamisesta, on yksi yleinen neuvo lisätä kasvisten syöntiä. Kasvikset täyttävät vatsaa kevyesti ja sisältävät kaiken lisäksi paljon erilaista hyvää vitamiinien ja hivenaineiden muodossa. Samasta syystä kasviksia suositellaan syötäväksi vähintään puoli kiloa päivässä kun puhutaan terveellisestä ja tasapainoisesta ruokavaliosta.

Toisinaan kasvisten syönti koetaan jostain syystä vaikeaksi ja vaikka kuinka itse äitinä näytän esimerkkiä lapsilleni, on tietynlaista nirsoilua toisinaan havaittavissa. Epämieluisat kasvikset osataan melko näppärästi poimia pois ruoan seasta ja aterioinnin jälkeen porkkanat ovat kiltissä kasassa lautasen reunalla. Mielenkiinnolla siis kokeilin Fazerin juuresleipien toimivuutta lisäkasvisten ujuttamisessa ruokavalioon.

P1160424

P1160421

Omaan makuuni leivät maistuvat aivan tavalliselle pehmopalalle enkä siis huomannut eroa  maussa tavanomaiseen leipään verraten. Sinänsähän porkkanan leipominen leivän sekaan ei ole mikään uusi juttu mutta nämä ovat ainesosaluettelonsa puolesta muutoinkin mielenkiintoinen tuttavuus.

Sieppaa_1

Sieppaa
Ylläolevat suoraan Fazerin sivuilta, koskevat punajuuri-porkkanaleipää

Kriittisimmät ruokavaliofanaatikot kuitenkin kauhistelevat tätäkin uutuutta mutta omasta mielestäni on päinvastoin hienoa, että kuluttajien hyvinvointia tuetaan kehittelemällä tämänkaltaisia uutuuksia. Toki, parasta varmasti olisi syödä kasvikset kasviksina mutta tämä on hyvä alku jos niiden syönnissä on muutoin haasteita.  Ja kyllä, myös lapset söivät näitä kyseenalaistamatta.

P1160426

Miten teillä syödään?

Joskus kuulee ihmettelevän että enkö äitinä pelkää ruokavalintojeni vaikuttavan negatiivisesti lapsiini. Että laihduttamiseni tai muut kroppaprojektit antaisivat kieroutuneen kuvan siitä, miten ruokaan pitää suhtautua. Olen muutamaankin otteeseen maininnut että tavallisessa elämässä tämän kaiken voi tehdä niinsanotusti huomaamatta ja esimerkiksi meillä kaikki syövät lähtökohtaisesti samaa ruokaa.

IMG_3491

Se mikä ero näiden kahden ruokalautasen välillä on, on makrojakauma. En ole punninnut annosta mutta jo silmämääräisesti voi sanoa että kasviksia on omalla lautasellani huomattavasti enemmän kuin lapsilla. Omalla lautasella kasvisten osuus on suuri, koska ne ovat keveitä ja täyttäviä. Saan siis syötyä itseni kylläiseksi vähemmällä energialla kuin jos söisin saman määrän esimerkiksi pastaa.

Hiilihydraattejakin lautaselta löytyy, muussakin kuin kasvisten muodossa. Lämpimältä aterialta löytyy aina joko perunaa/riisiä/pastaa tms. mutta rajoitetusti. Ikiliikkuvilla lapsilla, jotka kasvavat kovaa tahtia, hiilihydraatteja on sensijaan suhteessa enemmän – varsinkin kun katsotaan määrää syöjänsä kiloihin verrattuna.

Ja toki se proteiini, sitä ei sovi unohtaa. Eikä tietenkään hyviä rasvojakaan, jotka sittemmin olen opetellut lorauttamaan esimerkiksi salatin sekaan öljynä. Kuten siis huomaa, niin ihan samoilla ruoilla täällä mennään eikä kukaan tunnu ihmettelvän miksi äiti syö niin paljon enemmän kasviksia. Ja jos sattuisi, niin tarjoaisin mielelläni lapsillekin niitä.

IMG_3492 IMG_3493