Paljonko on tarpeeksi?

Mielessäni on muutamaankin otteeseen käynyt ajatus sopivista treenipainoista ja varsinkin siitä paljonko on tarpeeksi. Sitä kuulee puhuttavan ja kirjoitettavan siitä että erityisesti naiset syyllistyvät käyttämään liian pieniä painoja kehittyäkseen. Muistan jostain joskus kuitenkin lukeneeni että aloittelijalle, esimerkiksi hauista treenatessa hyvä aloituspaino olisi 6kg. Artikkelissa otettiin kantaa myös muihin lihasryhmiin mutta niiden kiloja en muista laisinkaan.

Tuossa vaiheessa itselläni oli jo jonkinverran salitaustaa takana, enkä voinut tituleerata itseni aloittelijaksi. Ja silti, käytin nimenomaan näitä aloittelijoille suositeltavia 6kg käsipainoja. Tunsin epäonnistuneeni täysin: Olinko oikeasti niin surkeassa kunnossa että hauikseni olivat aloittelijan tasolla? Kuinka huonossa kunnossa olinkaan mahtanut olla aloittaessani? Ja jos rehellisiä ollaan, niin hinkkaan salilla tälläkin hetkellä toistoja näillä samaisilla kuusikiloisilla enkä voisi kuvitellakaan tekeväni isommilla. Olen siis edelleen aloittelijan tasolla jos tuohon viittaamaani artikkeliin on uskomista.

IMG_9981

Olette ehkä huomanneet, etten paljoa blogissani puhu käyttämästäni painoista tai edes listaa niitä mahdollisiin treeniohjeisiini. Tämä on ihan tietoinen valinta sillä minusta se paljonko on tarpeeksi, on jokaisen treenaajan oma asia. Vaikka usein annetaankin ohjeeksi tehdä toistot  tietyllä prosenttiosuudella omasta maksimivastuksen määrästä, ei sekään ole minusta niin yksiselitteinen asia. Ensinnäkin tulisi luonnollisesti tietää se oma maksiminsa, eli vastus jolla saa juuri ja juuri yhden toiston tehtyä mutta itsekseen kokeilemalla tulos saattaa herkästi vääristyä kun ei ehkä kuitenkaan anneta ihan kaikkeaan. Toki, tulos on suuntaa antava ja jos tuntui liian helpolta/vaikealta voi painoja lisätä/laskea omien tuntemusten mukaan.

Myönnettäköön kuitenkin että toisinaan se millaisilla vastuksilla muut tekevät kuitenkin kiinnostaa ja näistä voi asettaa itselleen realistisia tavoitteita. Toki täytyy muistaa että lihaksen jaksamiseen vaikuttaa myös treenin kokonaisuus, eli vaikka toinen tekisi puolta isommilla painoilla saattaa se olla hänen ainoa sille lihakselle kohdistuva liike kun taas sinulla niitä on jo kolme. Lisäksi toistomäärät saattavat olla eri. Nyt kuitenkin tiedätte ainakin sen verta että minä käytän 6kg käsipainoja hauiskääntöihin. Se mikä minulle ei kyllä koskaan ole selvinnyt tuosta alkuperäisestä artikkelista, tai en ainakaan muista, niin tarkoitettiinko kuudella kilolla kokonaispainoa vai yksittäistä käsipainoa.

IMG_8974