Enemmän kasviksia – helposti

Kun tulee puhetta laihduttamisesta, on yksi yleinen neuvo lisätä kasvisten syöntiä. Kasvikset täyttävät vatsaa kevyesti ja sisältävät kaiken lisäksi paljon erilaista hyvää vitamiinien ja hivenaineiden muodossa. Samasta syystä kasviksia suositellaan syötäväksi vähintään puoli kiloa päivässä kun puhutaan terveellisestä ja tasapainoisesta ruokavaliosta.

Toisinaan kasvisten syönti koetaan jostain syystä vaikeaksi ja vaikka kuinka itse äitinä näytän esimerkkiä lapsilleni, on tietynlaista nirsoilua toisinaan havaittavissa. Epämieluisat kasvikset osataan melko näppärästi poimia pois ruoan seasta ja aterioinnin jälkeen porkkanat ovat kiltissä kasassa lautasen reunalla. Mielenkiinnolla siis kokeilin Fazerin juuresleipien toimivuutta lisäkasvisten ujuttamisessa ruokavalioon.

P1160424

P1160421

Omaan makuuni leivät maistuvat aivan tavalliselle pehmopalalle enkä siis huomannut eroa  maussa tavanomaiseen leipään verraten. Sinänsähän porkkanan leipominen leivän sekaan ei ole mikään uusi juttu mutta nämä ovat ainesosaluettelonsa puolesta muutoinkin mielenkiintoinen tuttavuus.

Sieppaa_1

Sieppaa
Ylläolevat suoraan Fazerin sivuilta, koskevat punajuuri-porkkanaleipää

Kriittisimmät ruokavaliofanaatikot kuitenkin kauhistelevat tätäkin uutuutta mutta omasta mielestäni on päinvastoin hienoa, että kuluttajien hyvinvointia tuetaan kehittelemällä tämänkaltaisia uutuuksia. Toki, parasta varmasti olisi syödä kasvikset kasviksina mutta tämä on hyvä alku jos niiden syönnissä on muutoin haasteita.  Ja kyllä, myös lapset söivät näitä kyseenalaistamatta.

P1160426