Jumppaa vauvan kanssa (tai ilman)

Myönnän heti alkuun etten kovin usein varsinaisesti ”treenaa” vauvan kanssa. Enemmän se on sellaista satunnaista yhteistä hauskanpitoa, jonka sitten huomaa kuitenkin hieman ottaneen myös lihaksistoon (tai sitten se johtuu siitä että isommat sisarukset halauavat että teen heille saman kuin pienelle siskolleen ja se kysyy jo voimia). Liikkeet voi yhtä hyvin suorittaa myös ilman vauvaa eli se ei ole edellytys mutta tarjoaa vastusta (ja vauvalle ja äidille yhteistä kivaa). Jos tästä tahtoo rakentaa ihka oikean treenin, niin toistoja voi tehdä oman kuntotason mukaan 10-15/liike ja kierroksia 3-5.

Pusupunnerrus vauvan kanssa: Peruspunnerruksia levähköllä käsien asennolla joko jalat suorana tai koukussa. Alhaalla pienelle tsempparille voi antaa pusun.

punnerrus-vauvan-kanssa

Ojentajapunnerrus vauvan kanssa: Asetu selinmakuulle ja ota vauvasta tukeva ote keskivartalosta. pidä kädet kapeana ja lennätä vauvaa hallitusti ylös ja alas. Ala asennossa vauvaa voi taas pusutella. Ilman lisäpainoa tätä ei voi tehdä selältään ja silloin voi tehdä kuten yllä, mutta kapealla käsien asennolla.

ojentajapunnerrus-vauvan-kanssa

Jalkojen nostot vauvan kassa: Jatketaan selällään ja nostetaan jalat suoraksi kohti taivasta. Vauva asetetaan istumaan vatsan päälle ja pidetään kainaloista kiinni. Hallitusti nostetaan peppua ilmaan.

vatsat-vauvan-kanssa

Istumaan nousut vauvan kanssa: Perus vatsarutistuksia niin että vauva pysyy istuen vatsan päällä/reisien. Jos nousee ihan ylös asti, voi pientä taas pusutella.

vatsat-vauvan-kanssa_1

Kyykyt vauvan kanssa: Vauva napataan tukevaan syleilyyn jakyykätään hitaasti alas ja ponkaistaan ylös. Koska vastusta ei ole kovin paljoa niin keskitytän alasmenoon esimerkiksi rauhallisesti kolmeen laskien, jolloin saadaan paremmin tuntumaa. Vauvan iästä (ja tahtotilasta riippuen) voi kannatella kasvot kumpaan suuntaan tahansa.

kyykky-vauvan-kanssa

Eniten meillä harrastetaan tuota lennätystä (ojentajapunnerrus), se on nimittäin pienen ihan ehdoton lemppari. Jumppaatteko te muut vauvan/taaperoiden kanssa? Mitkä ovat suosikkiliikkeitä?

Jokapaikan Jumppa

Terkut täältä Itä-Savosta Saimaan rantaviivalta, jonne aurinkolupauksen myötä lähdin mökkireissulle. Mietin hetken aikaa nimeänkö seuraavan ohjeistuksen esimerkiksi mökkijumpaksi tai leikkipuistojumpaksi mutta päädyin jokapaikan jumppaan sillä sellainen tämä todellisuudessa on. Itse olen samaisen minikuntopiirin tehnyt tosiaan niin lenkin varrella kuin leikkipuistossa sekä myös täällä mökillä eli nimensämukaisesti jokapaikassa. Apuvälineitä ei tarvita vaan riittää että vieressä on jonkinlainen penkki, puunrunko tai muu taso.

jumppa

Ohjelma koostuu neljästä yksinkertaisesta liikkeestä (kyykkyhyppy, punnerrus, dipit ja vatsalihakset (puolilinkkarit)), joiden liikerataa, toistomääriä ja tempoa säätelemällä, saa jokainen omalle kuntotasolleen sopivan harjoitteen aikaiseksi. Lisäksi kierrosten välistä taukoa voi joko pidentää tai lyhentää oman kunnon mukaan. Harjoitteen voi tehdä myös aikaa vastaan mutta itse olen laskenut kierroksia ja niitä tulee viisi. Aikaa taitaa kulua noin vartti (en ole koskaan ihan tarkkaan katsonut).

Jokaista liikettä tehdään kymmenen ja siitä siirrytään suoraan seuraavaan liikkeeseen. Kyykkyhypyt tehdään alussa sekä jokaisen liikkeen väliin. Tämä pitää sykkeen kokoajan korkealla ja jos ei jaksa hyppiä, tavalliset kyykytkin ovat oikein hyvä vaihtoehto. Kun kaikki liikkeet on tehty, on tauon paikka, noin minuutti, jonka jälkeen alkaa uusi kierros. Ja yksi kierros näyttää siis seuraavalta: Kyykkyhypyt x10, Punnerrukset x10, Kyykkyhypyt x10, Dipit x10, Kyykkyhypyt x10, Vatsat x10 ja Tauko 1min. Ohessa vielä kuva jokaisesta liikkeestä

 

Kyykkyhypyt x10 (muista nämä myös jokaisen lihaskuntoliikkeen välissä)

kyykky

hyppy

Punnerrukset x10

punnerrus

Dipit x10

dipit

Vatsat x10 (puolilinkkarit)

vatsat

Olen tässä itse miettinyt että kuntotason kasvaessa, voisi lihaskuntolikkeiden toistomäärää nostaa kymmenen sijaan ensin viitentoista ja jopa kahteenkymmeneen. Kyykkyhyppyjen määräksi sensijaan riittänee kymmenen, sillä senverta paljon niitä tässä ohjelmassa tulee että viimeisten aikana ainakin minun hyppyni ovat kaikkea muuta kuin korkeudella pilattuja. Samasta syystä ei erillistä jaloille suunnattua lihaskuntoliikettä ole sillä senverta kivan poltteen saa jo tuolla kyykkyhypyllä aikaiseksi.