Apua – Hiilareita!

Tutustuin vasta jokin aika takaperin härkäpapuvalmiste Härkikseen, joka on siis härkäpavuista valmistettu, jauhelihamainen, proteiininlähde ruoanlaittoon. Kun lihankäytön määrä puhuttaa, on kasviperäisiä vaihtoehtoja noussut tarjolle yhä enemmissä määrin ja Härkis on siis yksi näistä valmisteista muiden joukossa. Ekologiselta kantilta ajateltuna tuote on ihan huippu. Lisäksi se on proteiinirikasta (17g/100g) kun taas esimerkiksi kotoa samaanaikaan löytyvästä broilerifileestä tarkasteltuna sama määrä on 19g/100g. Tyydyttynyttä rasvaa on vähän ja lisäksi tuotteessa on kasviperäisenä valmisteena myös kuitua, joka varsinaisista lihatuotteista puuttuu. Aika täydellistä, ajattelin mutta kiitos papuperäisyytensä, on Härkiksessä myös hiilareita (13g/100g). Ja minua harmitti että muutoin niin mukavan täydellinen juttu ei ollutkaan niin täydellinen.

harkis

harkis_seloste
Ravintosisältä Verso foodin sivuilta

Mutta mitäs sen on oikeastaan väliä että Härkiksessä on hiilareita? Enhän minä niitä edes välttele; Syön perunaa ja pastaa siinä missä mitä tahansa muutakin ravintoa ja aamukin alkaa usimmiten kaurapuurolla. Miksi ihmeessä siis pääaterioilla syömäni proteiininlähde pitäisi olla hiilariton, kun kuitenkin sen kanssa niitä nauttisin muussa muodossa. Ja tässä ajatuskierteessä pyörittelen ajatuksiani, niin puolesta kuin vastaan, edelleen.

Ehkä kyse on siitä että olen seurannut läheltä niin monen hiilareita välttelevän ihmisen ajatuksia joko ihan aidossa elämässä tai median kautta. Tai ehkä kyse on siitä että vuosien ajan hiilarittomuutta on pidetty jonkinlaisena oikotienä onneen, kun puhutaan esimerkiksi laihduttamisesta. Oma laihdutustahtini kun on hiilareineen ollut hitaamman puoleista ja ehkä jotenkin jossain alitajunnassa vielä mietin että hiilarittomasti homma voisi olla nopeampaa.  Käsitykseni mukaan on kiistattomia todisteita sen puolesta että hiilareita karsineet pudottavat alussa painoaan rivakammin kuin muut vaikka tahti loppupeleissä tasaantuukin. Eikä ne hyvät hiilarit oikeasti kenenkään, tai ainakaan kaikkien, laihtumista estä. Itsellänihän ei edes ole niiden sietämisessä ongelmia, enkä ole ajatellut tekeväni siitä itselleni elämäntapaa niin ei sille ole oikeasti mitään syytä miksi minun muka pitäisi tuskastua siitä että Härkiksessä on proteiinin lisäksi myös hiilareita.

harkis_2

Onneksi hiilarien on annettu pikkuhiljaa astua ulos kaapista ja yhä useampi mediavaikuttajakin puhuu niiden käytön puolesta niin tällainen tavallinenkin ihminenkin ”uskaltaa” ne hyväksyä hyvillä mielin. Jokainen meistä kuitenkin tarvitsee sekä proteiinia, hiilareita ja rasvaa – sopivassa suhteessa mutta se sopiva suhde on jokaisella varmasti yksillöllinen. Kuten huomaa, ei minulla ole olemassa vastauksia omiin mietteisiini- vain sekalaista ajatusvirtaa.

 

Parempi perunamuussi

Moi,

Peruna on minusta kaikinpuolin ihan näppärä perus raaka-aine moneen menoon. Se toimii hyvänä hiilarin lähteenä ja sen energiatiheys on melko pieni, eli suhteessa muihin hiilaripainotteisiin valintoihin sitä saa syödä enemmän. Esimerkiksi Fitfarmin valmennuksessa perunan määrä oli grammoissa noin kolminkertainen pastaan nähden ja voitte varmasti arvata että kaltaiseni suursyömäri tarttui tähän vaihtoehtoon mielellään.

peruna

Perunan kaltainen, ehkä treenipiireissä yleisesti paremmaksi mielletty, vaihtoehto on bataatti. Ravintoarvollisesti nämä kaksi eivät juurikaan eroa, joskin hieman enemmän hivenaineita ja antioksidantteja bataatti taitaa sisältää. Riippuen käyttötarkoituksesta, käännyn kuitenkin useimmiten mieluummin perunan puoleen sillä bataatin makeus ei minusta toimi ihan joka paikassa.   Perunamuussia minun tulee kuitenkin tehtyä harvoin, vaikka se herkullista toki onkin. Ehdan voin ja kerman kanssa soseutettuna muussi on varmasti parhaimmillaan mutta seuraava vinkki ei paljon kalpene tämän rinnalla.

kuva 1(5)

kuva 2(6)

Sitruunalla höystetty perunamuussi on tavattoman raikas ja tuo tietyllä tavalla perunan luontaista makeutta hivenen lisää esiin. Huomasin että kannattaa käyttää kokonainen sitruuna (mieluiten raastettuine kuorineen) noin 8-10 perunan muussiin. Lisäksi maitoa oman koostumusmaun mukaan. Lopputuloksena tosiaan uusi ja yllättävä perunamuussi, sen tutun ja turvallisen tilalle.

Onko joku teistä muistakin tykästynyt perunan ja sitruunan yhdistelmään? Onko muita makukombinaatioita, joita minun kannattaisi kokeilla?