Jos et halua herkkuhimotusta, skippaa tämä

Alkuperäinen ajatus oli kirjoittaa jostain ihan muusta mutta olisi tavattoman tekopyhää puhua esimerkiksi ruokavalion vaikutuksesta hyvinvointiin samalla vastapaistettua keksiä mutustellen. Kirjoitan siitä sitten joskus toiste mutta tänään kirjoitan niistä vastapaistetuista kekseistä.

Jo vuosia sitten, yläasteikäisenä, leivoin luokkakaverini kanssa keksejä hänen amerikan-tädin tuliaisina tuomasta pakastevalmiista cookie dough- keksitaikinasta. Muistan miettineeni joskus myöhemmin että miksei tällaista helppoa herkkua saa Suomesta, varsinkin nyt kun vähän väliä jollakin seuraamallani Facebook-sivulla vastaavanlaisesta taikinasta tulee jatkuvasti tuhat ja yksi nerokasta tapaa käyttää pakastekeksitaikinaa -niksejä. Kuin sattumalta, osui silmiini artikkeli Sara Marjoniemestä ja hänen Caccu-taikinastaan. Tätä oli lähdettävä ostamaan.

Valmistaminen oli juuri niin helppoa kuin vain kuvitella voi. Sillä välin kun uuni kuumenee, pehmenee taikina senverran että siitä saa viipaloitua sopivia paloja uuniin laitettavaksi. Nopea paisto ja jäähtymään ennen herkutteluhetkeä. Ohjeen mukaan yhdestä paketillisesta pitäisi tulla jopa 18 valmista keksiä mutta minulla on aina näiden ohjeenmukaisten määrien kanssa haasteita. Tälläkään kertaa ei maaginen ohjemäärä täyttynyt  vaan valmiita keksejä syntyi ehkä 12.

Koska joku kuitenkin kysyy niin mistään terveysruoasta ei näiden kohdalla luonnolisestikaan voida puhua (itseasiassa nyt kun jälkikäteen katson niin yhdessä paketillisessa on lähes kokonaisen päivän energiamäärä – hups). Mutta herkku on herkku, eikä sitä kannata edes verrata vaikkapa parsakaaliin (omituinen vertauksuva mutta molempia on juuri nyt pöydällä esillä). Supermakeaa, superherkullista – juuri niin jenkkiläistä kuin voi kuvitella.

 Joko sinä olet ehtinyt maistamaan? Mitä tykkäsit?

Kesän kevein jäätelö

Kesään kuuluu (omasta mielestäni) erottomattomasti jäätelöllä herkuttelu. Jos kuitenkin on yhtä perso jäätelölle kuin minä, saa sillä helposti täytettyä jopa puolet päivittäisestä energiantarpeestaan.  Mutta jos homman ei halua lähtevän ihan käsistä, voi itsevalmistamisen sijaan myös kaupan pakastealtaalla tehdä vähän parempia valintoja. Ja myös näillä valinnoilla se jäätelönhimo tulee taltutettua – kevyesti.

(Mansikka) Eskimo – 92kcal: Omaan makuuni Eskimoista mansikka on ehdoton suosikki. Pehmeä mansikkainen jäätelö ohuella suklaakuorrutteella – paljon enempää ei kesäpäivänä voi perinteisen jäätelöhimon iskiessä toivoa.

Solero Exotic – 98kcal: Kuuman kesäpäivän ehdoton pelastus. Mehujätskin raikkaus yhdistettynä tavalliseen jäätelöön toimii aina auringon paistaessa.

Mehujäätelö – Twister: 69kcal, Amppari: 97kcal: Perinteinen mehujätski on oikeastaan aina aika kevyt valinta kun tarkastellaan energiamääriä. Twster ja Amppari ehkä  omat suosikkini kaikista vaihtoehdoista. (mutta vain ehkä)

Turkin Pippuri – 137kcal: Joskus suomalaisen vain tekee mieli salmiakkia. Vaniljajäätelön ja salmiakin yhdistelmä on syntisen hyvä – aivan kuten valkosuklaan ja salmiakinkin. Ihan keveimmästä päästä tämä ei ole kun vertaa listan muuhun tarjontaan mutta kaupan  salmiakki- ja lakritsijäätelöistä se taitaa olla kevein (korjatkaa toki jos olen väärässä).

Vaikka siis keventäisit, ei lempiherkuistaankaan tarvitse luopua vaan täytyy vain tehdä vähän parempia valintoja. Joskus kuitenkin on ehkä pakko saada se vähintään kahden suklaan ja toffeen kyllästämä herkkujäätelö. Ja joskus, sekin voi olla ihan okei. Mutta vain joskus sillä..  Magnum Double Caramel – 246kcal.