Treenipäiväkirja

Treenipäiväkirja-tyyppiset postaukset ovat omalla tavallaan melko mielenkiintoisia, sillä ne avaavat aina hieman ovia kirjoittajan maailmaan. Tietynlainen uteliaisuus on ainakin itselle luonteenpiirre ja juuri muun muassa siitä syystä on toisinaan ihan hauska lukea siitä, mitä muut ovat puuhastelleet. Nyt avaan teille hieman omaani.

En otsikoi omaa treeniviikkoani tyypilliseksi tai tavalliseksi, koska sellaista ei minulla yksinkertaisesti ole. Treenimäärät pysyvät melko lailla vakiona viikosta toiseen mutta se että miten ne viikon seitsemälle eri päivälle jakautuvat, on toinen tarina.  Olen aiemminkin maininnut, että puolisoni tekee vuorotyötä ja työvuoro saattaa osua mille tahansa viikonpäivälle. Tästä syystä mikään viikko harvoin on treenijakaumaltaan aivan identtinen, sillä esimerkiksi salille pääsy vaatii aina joko puolison kotona oloa tai lapsiparkkimahdollisuutta.  Tässä esimerkkinä viime viikko.

treenipvkirja_2

Maanantai: Alakroppa salilla

Aloitan viikon useimmiten salitreenillä, sillä sunnuntai on melko usein omalla kohdallani lepopäivä. Oma saliohjelmani on kaksijakoinen, eli treenaan ylä- ja alakropan eri päivinä ja itse kierto kulkee niin että vuoroviikoin treenaan kahdesti alavartalon ja yhdesti ylävartalon sekä sitten sama juttu toisinpäin seuraavalla viikolla. Salilla käyn siis kolmesti viikossa.

Tiistai: Kävely 5km + kuntopiiri + yläkroppa salilla

Tiistaisin käyn vakiona kävelemässä ja oman jaksamisen/käytettävän ajan puitteissa saatan lenkin jälkeen vetäistä vielä pienen kuntopiirin. Salille päädyin puolivahingossa, sillä tarkoituksena oli vain käydä blogia varten illasta kuvaamassa muutama juttu. En kuitenkaan kehdannut käydä vain kuvaamassa ja niinpä treenasin yläkropan kuvaussessioni jälkeen.

treenipivkirja

Keskiviikko: Kävely 10km

Hieno sää houkutteli minut kävelylenkille vaikka muutoin treeni olikin ns. ylimääräinen. Alunalkujaan minun piti mennä salille mutta koska se hoitui jo edellisiltana niin tällä kertaa mentiin näin.

Torstai: Kävely 5km

Torstai on tiistain ohella se toinen viikoittain samaan aikaan toistuva lenkki. Siinä missä kaikki muu treenaaminen viikon aikana hieman vaihtelee niin nämä pysyvät vakiona, sillä isommat lapset käyvät näinä aamuina muutaman tunnin ajan kerhossa.  Lenkin jälkeen kutsuikin kampaaja, joten kuntopiirille ei ollut aikaa (liekö olisi ollut energiaakaan).

Perjantai: Alakroppa salilla

Viikon kolmannen ja viimeisen salitreenin pariin, joka tällä viikolla oli alakroppa.

 treenipvkirja

Lauantai&Sunnuntai: ei mitään

Viikonloppu sujui levon merkeissä, kuten itseasiassa aika usein. Myönnän että sunnuntaina olin hieman ajatellut, että voisin vaikka jumppailla kotona mutta nuorimmaisen hampaanpuhkeaminen oli valvottanut senverta edellisenä yönä, että totesin levon tarjoavan minulle enemmän kuin tehtävän treenin.

Äkkiä laskettuna treenitunteja kertyi viikkoon noin seitsemän ja ne toteutuivat viiden päivän aikana. On kävelyä, salia, hiit-tyyppistä harjoittelua ja toistaiseksi vielä mainitsematonta hyötyliikuntaa. Lasten kanssa tulee nimittäin puuhasteltua ja käppäiltyä (eli oltua jalkojen päällä ja kerättyä askelia) ihan huomaamatta kun käydään kirjastossa/kaupassa/tms tai pelataan jalkapalloa/hippaa/yms.  En kuitenkaan laske tätä liikkunnaksi vaan se on yleistä hyvää, mikä kuuluu elämään ja arkeen.  Kaiken edellämainitun lisäksi pyrin venyttelemään kotona päivittäin – edes viisi minuuttia. Tämä on kuitenkin rehellisesti asia, missä minun tulisi ehdottomasti petrata sillä aivan liian usein tuo jää nimenomaan pyrkimyksen tasolle.

Kuten huomata saattaa, on liikunta ja liikkuminen minulle ensisijaisesti sitä omaa aikaa tarjoava mahdollisuus. Joku toinen ehkä tykkää lukea vaikkapa kirjoja mutta minä tykkään liikkua. Ainakin tällä hetkellä.

treenipivkirja_1

Kesäkunto 2015: Etenemisiä

Moi,

Valmennustani 24 Fitness Onlinella on takana ensimmäinen viikko ja mielessäni pyörii vain yksi ajatus: Miten ihmeessä en ole tehnyt tätä jo aiemmin?! En oikeasti voi käsittää miten helppoa tämä on ollut tai vastaavasti miten se on muka ollut niin vaikeaa aiemmin. Koska tavoitteenani on puhtaasti painonpudotus, niin myös ruokavalio on sen mukainen. En siis voi kehuskella täällä syöväni 3000kcal vuorokaudessa ja dieettaavani mutta kaikesta huolimatta nälkä ei ole ensimmäisellä viikolla vaivannut.

IMG_3086

IMG_3121

IMG_3125

Nälän lisäksi olen välttynyt tavattomilta mieliteoilta, joista pahimmat osuivat tiistaille ja perjantaille. Analysoin hieman tilanteita jälkikäteen ja totesin molemmissa tilanteissa että herkkuhimon laukaisi työstressi/työketutus. Aloin miettiä omaa herkuttelusyömistäni, joka pitkälti on tunnepohjainen, laajemmalti ja totesin että ärtyneisyys on yksi iso laukaiseva tekijä. Muitakin mässäilyyn johtavia tunnetiloja toki on olemassa mutta tämä on ehkä yksi suurimmista. Nyt kun olen tunnistanut tilanteen, voin alkaa suunnitella tapaa selviytyä siitä jollain muulla tavalla kuin avaamalla suklaarasian, joita työpaikan kaapeista kuitenkin löytyy.

 

Treenit, neljät viikossa, ovat sujuneet ihan mukavasti vaikka hieman aamukankeutta huomaankin kropassa kello 5.30 vielä olevan. Aiemmin mainitsemani laihduttajan treeni sujui sinällään helposti koska senkuin aloit tekemään niin se eteni . Nyt kysytään myös tahdonvoimaa kun kyseessä on perinteisempi punttiohjelma ja viimeiset toistot kysyvät kovaa kanttia jos mielii kehittyä. Laaditun treeniohjelman lisäksi kävin kahdesti kävelylenkillä koska jotenkin koin kaipaavani sitä.

IMG_2765

IMG_3163

Ja kun liikkuu sekä syö vähemmän kuin kuluttaa niin kyllähän se painokin on lähtenyt alaspäin putoamaan. Alkupunnitukseen (66,3kg) on tullut eroa -1,9kg eli vaaka näyttää nyt 64,4kg. Pudotus on tapahtunut siis kahdessa viikossa sillä päätin ryhdistäytyä jo 16.3 vaikka valmennus alkoikin vasta viikkoa myöhemmin. Alussa ovat tietenkin lähteneet ylimääräiset nesteet ja ensi viikolla katsotaan sitten miten paino alkaa oikeasti putoamaan dieetin edetessä. Tässä vaiheessa en voi olla muuta kuin tyytyväinen.