Syksyn Bikini Challenge alkoi eilen

Eilen tosiaan starttasi Fitfarmin syksyn Bikini Challenge-valmennus. Joku saattaa ehkä muistaa että muutama vuosi takaperin otin osaa samaiseen valmennukseen. Jaoin tuolloin aika aihkerasti kokemuksiani ja ajatuksiani valmennukseen liittyen ja ne löytyvät kaikki blogiarkistosta kategoriasta bikini challenge.

Tämän syksyn osalta kyseinen valmennus siis starttasi eilen mutta päinvastoin kuin nyt ehkä voisi olettaa, en ole mukana. Harkitsin kyllä osallistumista ihan tosissani. Olen jo jonkinaikaa kaivannut jonkinlaista uutta draivia ja tavoitteellisuutta tekemiseen ja mietin josko tällainen etävalmennus olisi ollut siihen riittävä. Ja on myös myönnettävä että valmennuksen mainoksina toimivat tosielämän muutoskuvat houkuttivat. Vaikka jokainen valmennus on hieman erilainen, niin uskoisin perusperiaatteen pohjalla olevan sama – ja omakohtaisista kokemuksista tiesin että se toimii. Jos vain ohjeita noudattaa.

Jos. Ja juuri siitä syystä päädyin ratkaisuun olla osallistumatta (vaikkei se vieläkään suinkaan myöhäistä ole. Valmennukseenhan on mahdollista osallistua vielä kaksi viikkoa virallisen aloituspäivän jälkeen). Motivaation ja sitoutumisen tavoitteita tukevaan toimintaan (oli se sitten ruokavalio tai treeni) tulisi aina olla lähtöisin itsestä. Epäilen vahvasti tämänhetkistä sitoutumismahdollisuuttani – tai peräti jopa sitoutumishalukkuuttani. Ajatus siitä, että minulla olisi tarkka ruokavalio, mitä noudattaa, tuntuu aivan liian kaukaiselta. Vaikka varmasti lipsuminen silloin tai tällöin ei olisi mahdollisten tulosten kannalta katastrofaalista, niin tuntuu ajatuksena typerältä ottaa osaa johonkin sellaiseen, mihin ei lähtökohtaisesti aio sitoutua täysillä. Ja siitä syystä jättäydyin valmennuksen ulkopuolelle.

Olen sitäpaitsi ihan varma että se kaikki, mitä muutos vaatii, löytyy jo minusta itsestäni. Jos vain sitä ihan oikeasti haluan. Ja jos elämäntilanne sen sallii. (Ja ehkä tähdetkin voivat olla suotuisassa asennossa). Vaikka valmennus varmasti loistava olisikin, ja vaikka nopeat tulokset kuinka paljon houkuttaisivatkin, niin ehkä tämä omantahtinen etenemeinen (tai paikallaan olo) on kuitenkin tällä hetkellä parempi, ja ennekaikkea kauaskantoisempi, vaihtoehto.

Kas tässä, hieman oman päänsisäistä pohdintaa viimeisimmiltä päiviltä. Onko joku teistä lukijoista ehkä ottanut valmennukseen osaa? Joko tähän vasta alkaneeseen tai aikaisemmin? Tai ehkä olet ajatellut että osallistut mutta et kuitenkaan sitä ole tehnyt. Miksi?

Bikini Challenge vai Advanced

Moi,

Saan säännöllisin väliajoin kysymyksiä osallistumisestani elokuussa 2014 alkaneeseen Fitfarmin Bikini Challengeen. Kysymykset koskevat valmennusta ja sen herättämiä tunteita sekä yllättävän usein myös harkintaa kyseisen valmennuksen tai esimerkiksi saman firman tarjoaman Advanced-valmennuksen väliltä. Itsehän en ole addua lävitse käynyt mutta tiedän monia, jotka ovat ja näistä läheisin on oma avopuolisoni. Ohjelmat toki elävät hieman ajan kanssa mutta perusperiaate pysyy samana; toisessa kutistutaan ja toisessa kasvatetaan massaa. Jos luet, tätä tekstiä niin oletan että sinulla on jo jonkinlainen peruskäsitys kyseisistä valmennuksista, jonka vuoksi en kovin tarkkaan niiden perusteita läpi käy. Pyrin sen sijaan antamaan konkreettisempia käyttäjäkokemuksia.

kuva-56

Bikini Challenge, eli BC, on yksinomaan naisille suunnattu ohjelma jossa treenit voi toteuttaa joko salilla tai kotona. Täyden hyödyn saadakseen sali on suositeltava. Treenejä tulee viikkoon useita sillä osa päivistä sisältää aamuaerobisen sekä erillisen treenin. Itse tein viikossa viidet treenit+aamuaerobiset, muistaakseni neljästi viikossa. Ohjelma tähtää kutistumiseen ja ryhmät on jaettu tavoitteiden mukaan. Se paljonko painoa on pudotettavana vaikuttaa siihen millaisella ruokavaliolla ohjelman aikana edetään. Ruokavalio on monipuolinen ja helposti toteutettavissa. Ruokaa saa syödä kohtalaisesti mutta itse olisin ehkä kaivannut vielä kuitenkin vähän enemmän. Senttejä katoaa varmasti tämän ohjelman aikana.

10353115_784811891557615_2732965535680363684_n

 

Advaced, eli addu, on sitten puhtaasti lihasmassankehitykseen tähtäävä ohjelma. Treenit on valittavissa 4- tai 5-jakoiseksi ohjelmaksi ja kaikki viikon treenikerrat ovat sitten siinä. Salin lisäksi muuta treeniä ei ole, eikä sitä suositella. Salilla käynti on välttämätöntä. Ruokavalio koostuu pitkälti samoista perusaineksista kuin BC:kin eli ne on helpottavasti ostettavissa jokaisesta perusmarketista. Ruokaa syödään enemmän ja ruoat on jaettu sukupuolen sekä painoluokan mukaisesti. Moni nainen pelkää lihovansa ja sikäli kuin olen käsittänyt niin näin monen kohdalla myös käy. Rasvamäärän nousu on kuitenkin maltillista ja kyllä se vartalon muoto on muuttunut jakson aikana myös ihan sillä itsellään, eli lihasmassalla. Lihasmassan kasvu toki vaatii sen että treenit myös tehdään täydellä teholla. Addun jälkeen onkin mahdollista ostaa valmennuksen läpikäyneille oma dieetti (tai en ole varma kuuluuko se automaattisesti mukaan uusissa valmennuksissa).

kuva-382

Jos siis pohtii näiden kahden ohjelman välillä niin täytynee varmaan ensin tietää kumpaa on hakemassa: kiristelyä vai lihasmassaa? Haluaako tehdä pelkkää punttia vai onko haaveissa myös jotain vähän toiminnallisempaa tekemistä? Ja nämä kaikki yllä esitetyt ovat siis omia ajatuksiani valmennuksista sellaisina kuin minä ne tiedän. Kuten sanoin, valmennukset muuttuvat ja elävät ajan hengessä ja esimerkiksi käymäni BC:n kohdalla eivät päivittäiset hiilarit olleet koskaan kovin alhaiset.  Tarkemmin kaikkia kokemuksiani BC:stä pääsee lukemaan tunnisteella bikini challenge. Toivottavasti tästä oli jollekulle hyötyä ja aina saa kysyä lisää, jos jokin jäi askarruttamaan.