Hyppää pois

Jos vain pystyy, niin kaikenlainen loikkatreeni on ehkä tehokkainta mitä voi omalla kropallaan tehdä. Hyppääminen kehittää luonnollisesti räjähtävää lihasvoimaa ja mukaan työhön tulee paitsi kohdelihakset (yleensä alakroppa) niin myös ennenkaikkea keskivartalo ja kyllähän ne kädetkin vispaavat usein vähän lisää vauhtia.

hyppy sivulle, kuvitteellisen esteen yli

Hypyt kuitenkin hengästyttävät, eli ne ovat aika rankkoja mutta juuri siitä syystä niin tehokkaita.  Syke nousee ja hapenottokyky kasvaa. Ilman minkäänlaista välineistöä (edes mäki, penkki, portaat) saattaa olla haasteellista saada aikaan riittävän rankkaa liikettä mutta hyppäämällä se varmasti onnistuu jokaiselta. Useimmat hypyt voi myös yhtälailla keventää omaan kuntotasoon sopivaksi pienentämällä liikerataa.

hyppy_3

Hypyt ovat myös helppo tapa haastaa itseään, uuvuttamalla oma kroppa ihan loppuun saakka. Jossain vaiheessa se hyppy ei vaan yksinkertaisesti enää nouse maasta. Itse hypin yleensä kävelylenkin yhteydessä tai sitten teen ihan erillisen pienen kuntopiirin, johon hyppelyitä lisään.

Jos siis mahdollista (ei terveydellistä vaaraa) niin haasta itsesi hyppäämään. Joskus on nimittäin kiva tehdä vähän kovempaa ja huomata pystyvänsä siihen mitä luuli mahdottomaksi.

hyppy_1

jennie

2 vastausta artikkeliin “Hyppää pois”

  1. Sattupas sopivasti.. Meillä tai no siis sulla on huomenna loikka/hyppy treenit tulossa ;)

    /Miikku

    • Hei jes, pääsee siis todellakin haastamaan itseään kun joku muu pistää pomppimaan varmasti oman mukavuusalueen ulkopuolella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta