Maidottomia proteiinilähteitä (sekä soijattomia ja gluteenittomia)

Moi,

*Yhteistyössä Leaderin kanssa*

Tuossa taannoin väläyttelin epäilystä riittävästä proteiininsaannistani, kiitos maidottoman kokeilukauteni, ja kehuin pelastuksekseni koituneen kasviperäiset proteiinilisät. Itsehän olen tällä maidottomalla kaudella aloittanut aamuni lähes yksinomaan smoothiella, joka sisältää vähän kaikkea sekä sitten varsinaisen proteiininähteen, kuten esimerkiksi jomman kumman näistä valmiiksimaustetuista proteiiniseoksista:

IMG_3096 (1024x683) IMG_3097 (1024x683)IMG_3098 (1024x683)

Makuseoksina toimivat joko marjaisa vadelma/mustikka tai vaihtoehtoisesti suklainen banaani/raaka-kaakao. Kumpaakin voisi toki käyttää sellaisenaan vaan minä en vielä ole tähän kokeiluun päässyt. Itse proetiiniseoksethan ovat valmistetty sekä herneproteiinista että riisiproteiinista ja makeutusaineena on käytetty steviaa. Tuotteet ovat luonnostaan laktoosittomia, maidottomia, gluteenittomia sekä soijattomia – joskin minä olen sekaan sotkenut useahkosti soijajogurttia kun en sitä erityisesti ole vältellytkään. Yhdestä annoksesta (25g) saa vajaa 20g proteiinia ja kaloreita kertyy noin sata. Omaan makuuni marjaisa toimii ehkä hivenen paremmin tai sitten se johtuu siitä että se on helpompi sekoittaa mihin tahansa kun suklaisesta saa vain suklaisen. Nämä siis kuuluvat tällä hetkellä melko erottamattomana osana aamu- ja iltapaloihini harvinaisia poikkeuksia huomioimatta.

IMG_3067 (1024x683) IMG_3005 (1024x683)

Samaan sarjaanhan kuuluvat yhtälailla gluteeni- maito-, laktoosi- ja soijavapaat palautusjuomat, jotka ovat olleet ahkerassa käytössä salitreenien jälkeisessä elämässä. Heranhan sanotaan olevan aminohappokoostumukseltaan palautusjuomana kaikkien proteiinien aatelia mutta jos sitä ei voi tai tahdo käyttää niin on katsottava muita valmisteita. Näissä Leaderin tuotteissa proteiininlähteenä toimii herne ja hiilarina maissipohjainen malto. Ja koska kyseessä on palautusjuoma, on hiilari-proetiinisuhde noin 60/40 – hiilarien eduksi kaloreiden ollessa noin 160/annos. 

011bd612991387578969e03ec88a9be1507b2bb188 0125a91fe590b214f395635c4a6298283b6afc1f05

Makuina ovat jälleen raaka-kaakao-banaani sekä  appelsiini-aprikoosi. Omat pisteeni menevät tässä tapauksessa raikkaan hedelmäiselle appelsiini-aprikoosille. Minusta nämä sekoittuvat veteen hyvin.

IMG_3100 (1024x683) IMG_3101 (1024x683)

Heraproteiinia pitkään käyttäneenä myönnän että ensialkuun kasviperäiset proteiininlähteet vaativat hieman totuttelua. Maku ja koostumus nimittäin ovat erilaiset ja joissain tapauksissa jopa kuvittelin ”maistavani” herneen tuon kaiken maun läpi. Sittemmin makuun ja koostumukseen on jo täysin tottunut. Makeudeltaan nämä eivät myöskään vastaa aiemmin käyttämieni jauheiden makua mutta se ei välttämättä ole lainkaan huono asia.. Makeus on loppujen lopuksi muutoinkin ihan makukysymys ja kauttalinjain minusta Leadrein tuotteet ovat vähemmän makeita kuin osalla muita valmistajia. Ja tämä tosiaan pätee minusta ihan patukoista heravalmisteisiin ja mitätodennäköisimmin myös näihin luonnonmukaisiin Natural Sportin- tuotteisiin (muista merkeistä tällä saralla ei juuri ole kokemusta).

Kolmas käytössä oleva sarjan tuote on mustaherukan makuinen buusteri, jota olen pääsääntöisesti käyttänyt aamuisin ja/tai ennen treenejä. Nimensä mukaisesti tämä seos on oikea energiapommi, muttei kuitenkaan kaloreissa puhuttaessa sillä annoksessa (2rkl) on noin 50kcal. Energiapommi tuote on sen ainesosaluettelon perusteella, jotka kaikki ovat luonnonomia piristeitä. Tämä tuoksuu voimakkaasti herukalle mutta maultaan on melko laimea – myös kaikkien voimakkaiden superfoodien (kuten vaikkapa Maca) osalta. Ja mistä näitä Natural sportteja saa, niin ainakin Life-ketjun liikkeistä.

IMG_3105 (1024x683)
yleensä tämä on jonkun smoothien seassa mutta menee pelkiltään myös veden kanssa

IMG_3102 (1024x683) IMG_3104 (1024x683)

Vaikken siis omissa proteiinilaskelmissani huomioinut kaikkia vähäisiä määriä niin uskon silti että kohdallani nämä erilaiset proteiinilisät ovat olleet korvaamattomia jotta riittävän reilu proteiinimäärä on tullut saavutettua. Entisenä rahkan suurkuluttajana tämä maidottomuus, kuitenkin järkevin sokeri- ja kalorimäärin, on vaatinut hieman uusia kokeiluja ja kokemuksia. Lihansyöntiäni kun en ole haunnut lisätä ja kananmunatkaan eivät ole liian suuressa käytössä olleet.. Raakoja kananmunia olen muuten kokeillut lisätä osaan smoothieistanikin mutta ne ovat minusta maistuneet sieltä hivenen läpi ja sitä minä en halua. syy kokeiluille on ollut lisäproteiini sekä hyvät rasvahapot ja kermaisempi (kuten kehuttu monessa paikassa) olemus. Taidan jatkossakin vain tyytyä tuunaamaan mitä erilaisimpia kokeiluja näistä proteiiniseoksista ja hakea kermaisuutta vaikkapa soijalesitiinillä.

IMG_2948 (1024x683) IMG_2970 (1024x683) IMG_3000 (1024x683) IMG_3072 (1024x683)

Omat smoothieni tuntuvat sisältävän aina melkein sitä, mitä kaapista sattuu löytymään, mutta usein jokseenkin seuraavasti:

nestettä 2dl (kookosmaitoa, mantelimaitoa, soijamaitoa, vettä..)

marjoja/hedelmiä 1-2dl riippuen käytettävästä lajista

proteiinijauhetta 0,5dl eli mitallinen

(jogurttia joko soijasta/kaurasta 1dl)

ja lisänä mahdollisesti leseitä ja rasvoja (siemenet, pähkinät, öljy)

Ja ihan vinkkinä kaikille smoothien tekijöille, jauhetta ei koskaan kannata laittaa shakeriin ensimmäisenä eikä viimeisenä. Sekoittuu tällöin paremin eikä pöllyä pitkin reunoja tai vaihtoehtoisesti jämähdä blenderin pohjaan käyttämättömänä.

 

*HUOM! sisältää yhteistyötä Leaderin kanssa*

jennie

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta