Kehonkoostumus

Moi,


Täällä ne viimein ovat, nimittäin kehonkoostumusmittauksen tulokset! Ennen kuin pääsen ihan tuloksiin saakka, niin kerrottakoon ensin muutama juttu.

Kävin ensimmäisen kerran kehonkoostumusmittauksessa helmikuussa aloittaessani salitreenailun. Nämä alkuperäiset tulokset ovat luettavissa täältä ja tässä jatkotarkastelussa keskitynkin enemmän vertailuun kuin tulosten esittelyyn.  Numeerisia tavoitteita en itselleni oikeastaan osannut asettaa vaan lähtökohtana oli kasvattaa lihasmassaa ja saada siten aikaan lihaserottuvuutta.

Tämä mittaushan piti tehdä alun perin maanantaina, 30.4 mutta se jouduttiin siirtämään eiliselle. Sinänsä tällä ei ole muuten mitään merkitystä mutta kuten joskus mainitsin, niin vietin kaksi viimeistä päivää Lahdessa työporukan kanssa. Tästä johtuen ruokavalio ei ihan pysynyt normaalina ja tuo ei ihan, on melkoisen löyhä käsite :D 

Onneksi tällainen poikkeavuus ei vaikuta kuin lyhyellä tähtäimellä nestetasapainoon kehossa ja maanantain aamupaino 53,7kg muuttuikin torstain iltapainoksi 55,1kg (omalla kotivaa’alla tosin 54,9kg).  Tällä insertillä viimeinkin kehonkoostumusmittaustuloksiin.

Kokonaisuudessaan kehonkoostumus näyttää tältä:

                                                  Toukokuu              Helmikuu          Erotus

Rasvaton massa                          48,5kg                45,1kg                +3,4kg               

Rasvan massa                              06,7kg                07,5kg                -0,8kg                

YHT.                                           55,1kg                52,6kg                +2,5kg

Kuten siis todettu on kokonaispainoni noussut mutta kuten te lukijatkin minua lohduttelitte niin lihaksiinhan tuo on pääosin mennyt.

Jotta ei tarvitse itse alkaa laskemaan niin rasvaprosenttini mitattiin olevan 12,1% edellisen 14,2%:n sijaan. Omat epäilykseni heräsivät jo tässä vaiheessa mutta mittaajaa hetken minua nipisteltyään totesi että tulos voi hyvinkin olla oikea. Vaikka nyt ihan näin alhaisista luvuista ei kyse olisikaan, niin suuntahan on kuitenkin oikea ja se ei varmasti valehtele.  

Nyt kun rasvasta päästiin puhumaan niin alla näkyy vielä tarkemmin miten se on jakautunut:

Naisille tyypilliseen tapaan rasvaa on eniten alavartalossa. Itsestäni mielenkiintoista oli kuitenkin se että miten rasvaa on esimerkiksi oikeassa jalassa 1,1%-yksikköä enemmän kuin vasemmassa. Hassua. Keskivartalon rasvanosuus on mitättömän pieni, joka on siis hassua kun kuitenkin tästä alueesta olen ehkä murehtinut eniten.

Vastaavasti samanlainen analyysi saatiin lihasmassan jakautumisesta:


Lihasmassahan on siis kasvanut edellismittauksesta. Jälleen ehkä hieman hämmennyin siitä että keskivartalossa kasvu on ollut suurinta vaikka todellisuudessa kuvittelin sen olevan tapahtunut käsissä. Todellisuudessahan kasvu käissä on ollut kaikkein pienintä.


Tuloksethan ovat siis kuitenkin hyvät ja toivotunlaista kehitystä on tapahtunut. Rasvaprosentti on pienentynyt samalla kun lihasmassa on kasvanut. Nesteen määrä kehossa oli muuten edelleen korkea ja perusaineenvaihduntanikin on kasvanut 1424kcal/vrk. Ihan mahtavat fiilikset aloittaa viikonloppu ja painella pitkästä aikaa treenaamaan, jo sitä onkin ollut ikävä.
jennie

22 vastausta artikkeliin “Kehonkoostumus”

  1. Aivan loistava saavutus, onnea! Näytät todella hyvältä, mielestäni paljon paremmalta kuin esimerkiksi tuo edellisen postauksesi nainen. :)

    • Arvaamiten millainen voittajaolo tuli aamulla tämän kommenttisi jälkeen? Kiitokset siis sinulle, eikat tähän muuta voi sanoa :)

  2. Missä kävit mittauksessa ja paljonko se maksoi? Ja millä tekniikalla mittaukset tehtiin? Olen itsekin käynyt kehonkoostumusmittauksessa, mutta se ei antanut noin tarkkoja tietoja esim. rasvan ja lihasmassan jakautumisesta.

    • Päädyin tekemään aiheesta oman postauksen kun tuli kyselyä sen verta, käypä kurkkimassa tämänpäiväinen (5.5) sepostus. Ihan mielenkiinnosta esitän vastakysymyksene ttä mikä mittaus se sinun käymä on mahtanut olla?

  3. Vau! Mahtavaa! Sun keskivartalon onkin niin kadehdittavan timmi. Minä vielä toistaiseksi haaveilen moisesta, mutta jospas ne alemmatkin vatsapalat saadaan joskus näkyviin.. Saat kyllä olla TODELLA ylpeä itsestäsi! (:

    • Ja höpsis, upeassa kunnossa olet itsekin:) Jokatapauksessa, kiitos kehuista jotka on otettu hyvillä mielin vastaan.

  4. Näytät ihan mahtavalta:)! Minuakin kiinnostaisi, että missä kävit ja olitko tyytyväinen muuten (lukuunottamatta aikojen muuttumista) paikkaan? Tästä inspiroituneena lähden lenkille:).Ihanaa viikonloppua! <3Ps. mistä tuo ihana pinkki toppi on?

    • Toivottavasti oli hyvä lenkki :)Päädyin tekemään tuosta mittauksesta itsestään postauksen tälle päivälle, joten eikun kurkkimaan. Ja tuo toppi on Stadiumilta ostettu joku viikko sitten, joten varmasti löytynee vielä :)

  5. Vitsit, kyllä mulle kelpais tollanen body :) Löysin sun blogin vasta vähän aikaa sitten ja kahlasin sen heti kokonaan läpi. Ihana inspiroivaa oman samanlaisen kuntoprojektin aloittaneelle.

  6. Olet tehnyt niin upean työn ettei voi kuin hattua nostaa. Näytät mahtavalta! Olen blogiisi ihan koukussa ja saan siitä niin paljon motivaatiota, jospa tämäkin tyttö saisi tässä joku päivä näytellä tuommoista mahaa ;)

  7. teitkö ton normaalilla vai atleettisella vartalolla? en ymmärrä miten oot saanut noin pieneksi ton keskivartalon rasvan osuuden. itselläni oli hieman paremmat arvot kuin sinulla kaikissa muissa, mutta keskivartalossa yli 3kg läskiä ja sen kyllä huomaa kun vertaa sinun kuviisi :D

    • Kyselin oikein salilla tänään tuon laitteen mahdollisista eri vartalotyypeistä niin ei siinä kuulemma sellaisia ole. Tiedä sitten…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta